آبشک: فولاد مدیری نمی‌خواهد که به فکر جیب خودش باشد اولین خرید پرسپولیس از انزلی آمد + عکس واکنش محمود احمدی نژاد به قهرمانی پرسپولیس + ویدیو ملی پوش مشهدی بدمینتون عازم رقابت های آسیایی قزاقستان شد مورینیو – فنرباغچه؛ رسمی شد + عکس حسینی بعد از تیم ملی، استقلال را هم از دست می‌دهد؟ پایان طلسم سالن ۶ هزارنفری مجموعه ثامن الائمه (ع) سرمربی فصل بعد استقلال مشخص شد| پروژه حذف نکونام به بن بست رسید صیادمنش: امیدوارم در جام جهانی بهترین عملکرد را داشته باشیم اوسمار بدون تمدید قرارداد از ایران می‌رود چرا سازمان لیگ به جلال مرادی نظارت می‌دهد؟ | بی‌توجهی به هوادارانی که جانشان در خطر بود باشگاه تراکتور واگذار شد تفتیان: شاید پاریس آخرین المپیکم باشد دژاگه رسما وارد کار مربیگری شد اسامی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و بوروسیادورتموند| آنجلوتی، آقای اروپاست صحبت‌های تند نکونام علیه قهرمانی پرسپولیس سورپرایز اوسمار برای گل محمدی+ ویدیو| حضور در جشن با عکس یحیی گل قهرمانی پرسپولیس آفساید بود؟ + عکس و فیلم (۱۲ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به عملکرد داوران خراسانی در لیگ برتر | نه چندان دلچسب

  • کد خبر: ۱۶۴۶۷۶
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
نگاهی به عملکرد داوران خراسانی در لیگ برتر | نه چندان دلچسب
عملکرد داوران خراسانی در بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال، می‌توانست خیلی بهتر باشد.

لیگ‌برتر بیست‌ودوم امروز به ایستگاه پایانی می‌رسد و حوالی ساعت ۲۰ امشب تکلیف قهرمان این دوره از رقابت‌ها مشخص می‌شود؛ لیگی که با همه فرازونشیب‌هایش امشب به پایان می‌رسد و کارنامه یک‌ساله فوتبال ایران در بالاترین سطح باشگاهی بسته خواهد شد.

در این میان با رسیدن قطار لیگ‌برتر فوتبال به ایستگاه پایانی، می‌توانیم تحلیل آماری دقیق‌تری از وضعیت عملکرد قاضیان خراسانی در این دوره مسابقات داشته باشیم؛ جایی که در طول سی هفته لیگ‌برتر فوتبال، یک داور و سه کمک‌داور خراسانی در مستطیل سبز به امر خطیر قضاوت پرداختند و سه داور بازنشسته و پیشکسوت هم به‌عنوان ناظر در جریان مسابقات حضوری فعال و اثرگذار داشتند. مرور کارنامه این هفت قاضی بیانگر واقعیت‌های جالبی برای جامعه داوری فوتبال خراسان‌رضوی است.

۲۲ ابلاغ برای ۴ داور

مرتضی منصوریان، یعقوب سخندان، امین زاهدی و ابراهیم امتنایی چهار داور خراسانی هستند که در جریان رقابت‌های لیگ‌برتر امسال یا سوت یا پرچم زدند. درمجموع برای این چهار داور ۲۲ ابلاغ از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال در سی هفته ارسال شد. مرتضی منصوریان در سی هفته شش بار به‌عنوان داور وسط قضاوت کرد.

یعقوب سخندان، کمک‌داور باتجربه‌تر مشهدی، ۹ بازی را پرچم زد. امین زاهدی که رفته‌رفته به کمک‌داوری شش‌دانگ بدل می‌شود، در شش بازی حاضر بود و ابراهیم امتنایی هم که اولین سال حضورش در لیگ‌برتر را پشت سر می‌گذارد، در هفته پایانی سرانجام این فرصت را پیدا کرد تا بازی پیکان و مس رفسنجان را پرچم بزند.

فاصله منصوریان با داوری شش‌دانگ

قاضی جوان مشهدی که چند سالی است زیر نظر ای‌اف‌سی مدارج ترقی را طی می‌کند و انتظار می‌‎رود پشتوانه نوظهوری برای نسل طلایی داوری استان باشد، امسال به‌طور میانگین در هر پنج هفته یک‌بار قضاوت کرده یعنی از ۲۴۰ باز‌ی لیگ امسال بهترین داور فوتبال استان ۶ بازی داور بوده! آماری که نمی‌تواند نشانگر پیشرفت او در امر داوری باشد. با وجود این، همچنان مسئولان کمیته داوران ای‌اف‌سی بر توانایی‌های این داور جوان اذعان دارند و بیشتر از مدیران کمیته داوران فدراسیون فوتبال به او اعتماد کرده‌اند و او را آینده داوری آسیا می‌دانند.

منصوریان در جریان شش بازی امسال که در لیگ‌برتر قضاوت کرد، سه بازی داور مسابقات دو تیم بالانشین (پرسپولیس و سپاهان) بود. منصوریان دو بازی پرسپولیس و یک بازی سپاهان را سوت زد و در جریان لیگ‌برتر هیچ‌گاه برای بازی‌های استقلال قاضی میدان نبود. مهم‌ترین و جنجالی‌ترین قضاوت منصوریان همان هفته سوم و در جریان بازی گل‌گهر و سپاهان بود که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت؛ دیداری که گل گهری‌ها شاکی جدی قضاوت منصوریان بودند و می‌گفتند داور مشهدی یک پنالتی را برای این تیم نگرفته و روی یک صحنه خطای میانه زمین هم به‌اشتباه سوت زده و همین اتفاق روند بازی را تغییر داده است.

امیدواری‌ها به ۲ کمک‌داور خراسانی

یعقوب سخندان و امین زاهدی دو کمک‌داور آینده‌دار خراسانی هستند که در جریان لیگ امسال تعداد قضاوت‌های خوبی به آن‌ها رسید. سخندان پنج‌بار برای تیم‌های بالانشین پرچم زد و امین زاهدی اگرچه حتی یک بازی برای سرخابی‌ها یا سپاهان سوت نزد، واقعیت آن است که امسال توجه کمیته داوران را جلب کرده است و به‌نظر سال بعد قضاوت بیشتری به او برسد.

۱۶ هفته بدون قضاوت

داوران خراسانی در جریان بازی‌های شانزده هفته از لیگ‌برتر به میدان نرفتند. منصوریان و دوستان درحالی بیش از نیمی از لیگ را خانه‌نشین بودند که در هفته‌های اول، دوم، چهارم، ششم، هشتم، دهم، یازدهم، چهاردهم، شانزدهم، بیستم، بیست‌ویکم، بیست‌ودوم، بیست‌وچهارم، بیست‌وپنجم، بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم به آن‌ها قضاوت نرسید.

ناظران فعال نسل طلایی داوری استان

در بخش ناظران داوری وضعیت مشهدی‌ها به‌مراتب بهتر بود. امسال سه ناظر مشهدی در جریان لیگ به امر نظارت گمارده شدند. رضا سخندان، محسن قهرمانی و حسن کامرانی‌فر امسال روی هم رفته ۲۸ بار به‌عنوان ناظر بازی انتخاب شدند. سخندان با یازده نظارت بیشترین تعداد را داشت و پس از او قهرمانی ۱۰ بار و کامرانی‌فر هفت نظارت بر امر داوری در لیگ‌برتر بیست‌ودوم را در کارنامه داشتند. سخندان از یازده حضورش، هفت بار برای سرخابی‌ها ناظر بود و هیچ‌گاه ناظر بازی‌های سپاهان نبود.

کامرانی‌فر از هفت بار حضورش دو بار ناظر بازی‌های پرسپولیس و یک‌بار سپاهان بود و برای استقلال نظارت نداشت. نکته جالب توجه درباره محسن قهرمانی این است که از ۱۰ باری که ناظر بازی‌های لیگ امسال بود، فقط یک‌بار برای تیم استقلال بود و هیچ‌گاه برای پرسپولیس و سپاهان نظارت داوری را به او ندادند!

نکته درخورتأمل در کارنامه داوران خراسانی

جدا از عملکرد داور و کمک‌داوران خراسانی در لیگ‌برتر بیست‌ودوم، باید این واقعیت را پذیرفت که به‌نظر کمیته داوران به آن‌ها اعتماد کامل ندارد. زیرا هنوز بازی‌های مهم فصل را به هیچ‌کدام از این داور‌ها نداده است تا بتوان به آن‌ها به چشم نسل طلایی جدید داوری استان نگاه کرد.

درمقابل، ناظران داوری خراسانی که همه‌شان از نسل طلایی آمدند، همان‌طور که در دوران قضاوت هم معمولا عصای دست کمیته داوران و قاضی بازی‌های مهم لیگ بودند، در امر نظارت هم چشم امید کمیته داوران هستند؛ تفاوتی که میان نسل جدید و قدیم داوری استان وجود دارد و آن هم بی‌اعتمادی کمیته داوران به نسل جدید داوران خراسانی است. شاید در سال‌های آینده با بهبود عملکرد این داوران و بهترشدن روابط با کمیته داوران، این روند عوض شود و فرصت قضاوت‌های جدی‌تر هم به داوران مشهدی برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->